کارگاه تجربه نگاره تایپوگرافی

چگونگی طراحی نشان نوشتاری و کاربردهای آن

مدرسه قاصد

 

تایپوگرافی هنری است که در آن طراح تلاش میکند با تغییر عناصر متن ، مثل اندازه ، فاصله حروف ، شکل حروف ، فاصله خطوط ، پاراگراف بندی و مواردی از این دست زبان تصویری برای تایپ به وجود آورد . تایپوگرافی در طیف گسترده ای از امور هنری ، مثل ساخت تیتراژ فیلم ، طراحی گرافیک، طراحی لوگو، طراحی پوستر ، طراحی کتاب های کمیک ، طراحی مالتی مدیا و… کاربرد دارد . تایپوگرافی با خطاطی و خوش نویس تفاوت دارد ، هر چند طراح تایپ می تواند از خط و خوش نویس نیز برای تایپوگرافی بهره ببرد.

به طور کلی زمانی که ما برای طراحی لوگو از تکنیک تایپوگرافی استفاده میکنیم با مفهوم جدیدتری به اسم لوگوتایپ مواجه میشویم. در واقع به لوگویی که در طراحی آن از حروف یا نام موسسه استفاده شده باشد لوگوتایپ گفته میشود. لوگو تایپ یک از محبوب ترین و همچنین یکی از تخصصی ترین شاخه های طراحی گرافیک به شمار میرود. طراحی لوگوتایپ نیازمند مهارت زیاد طراح در کار با حرف و تسلط به هنر تایپوگرافی است.

لوگوتایپ را میتوان برای یک نام تجاری، موسسه فرهنگی، شرکت خصوصی، عنوان یک جشنواره یا برای هر مورد دیگری استفاده کرد اما انتخاب این نوع لوگو رابطه بسیار زیادی به نوع فعالیت شما دارد، اینکه شما چه نوع محصول یا خدماتی ارائه میدهید یا حتی یک بنیاد مردم نهاد یا دولتی هستید در طراحی لوگوتایپ تاثیر بسیاری دارد

سرفصل

 

  • معرفی اجمالی تایپوگرافی و اهمیت آن در تایپوگرافی
  • آشنایی با خط فارسی و عربی ( نوشته ماشینی و خوشنویسی )
  • شروع طراحی و انتخاب روش طراحی نوشته hand writing – calligraphy – typography
  • طراحی عنوان ( نشان نوشته )
  • طراحی عنوان ( نشان نوشته )
  • استفاده از نوشته به اقسام گوناگون در ( صفحه آرایی / لی اوت / تبلیغات شهری / گرافیک محیطی / نمادهای شهری )
  • طراحی لوگو تایپ و مونو تایپ (کارگاهی)
  • طراحی پوستر با عنصر نوشته
  • تمرین و اجرای طراحی دست آزاد ( hand writing )
  • جمع بندی و ژوژمان
مدرسمحمد روح الامین
مهارتطراح و تایپوگرافیست
طول دوره45 ساعت آموزش حضوری
15 جلسه سه ساعته

پیش نیاز

از آنجاییکه این دوره بصورت کارگاه تجربه نگاری برگزار میشود ، هنرجویان می بایست جهت شرکت در این دوره از سطح متوسط در طراحی تایپوگرافی، به نرم افزار کورل جهت اجرا، طراحی دستی نشانه و تا حدودی خوشنویسی تسلط کافی داشته باشند.

مزایا دوره

. کلاس‌ طراحی تایپوگرافی بصورت پروژه محور برگزار می شود و هنرجو همۀ موضوعاتی را که در کلاس یاد می‌گیرند از همان ابتدا روی پروژه منتخب خود یا پروژه مشترک کلاس اجرا می‌کنند. درواقع سبک برگزاری کلاس بصورت کارگاه تجربه نگاری می باشد که تمرین‌های کلاسی و ژوژمان پایانی به هنرجو این امکان را می دهد که آموزه‌های کلاس را در کار عملی تجربه کند و اشکالات و نقاط ضعف خود را با راهنمایی‌های مدرس رفع کند.
. هنرجو در پایان این دوره مجموعه‌ای از تمرین‌ها و آثار خود در دست دارد که میزان پیشرفت خود را درطول دوره نشان می‌دهد.

مخاطبین دوره

• دانشجویان و فارغ‌التحصیلان طراحی گرافیک و رشته‌های مرتبط
• طراحان گرافیک، شاغلان مؤسسه‌های طراحی و آژانس‌های تبلیغاتی
• افرادی که با طراحی سروکار دارند یا به آن علاقه‌مندند
• علاقمندان به طراحی حروف

خروجی دوره

. در پایان این دوره، نمونه‌هایی از طراحی‌هایی را که در طول این مدت انجام داده‌اید در دست دارید و می‌توانید آن‌ها را به‌عنوان نمونه کار ( رزومه ) به سفارش‌دهنده‌ها معرفی کنید.
آموزش‌های این دوره مهارت شما را در طراحی لوگو بالا می‌برد و به شما این امکان می‌دهد با شرکت‌ها، صاحبان کسب‌وکار، آژانس‌های تبلیغاتی و یا مؤسسه‌های طراحی وارد همکاری شوید